poniedziałek, 19 kwietnia 2021

Shirley - Charlotte Bronte

Borykający się z przeciwnościami losu młody przedsiębiorca, Robert Moore, sprowadza do swej fabryki nowoczesne maszyny, czym naraża się lokalnej ludności do tego stopnia, że doczekuje się zamachu na swoje życie. By ratować podupadający interes, Moore rozważa poślubienie zamożnej i dumnej Shirley Keeldar, mimo że jego serce należy do nieśmiałej Caroline, żyjącej w całkowitej zależności od stryja. 

Tymczasem Shirley zakochana jest w ubogim Louisie, który zajmuje posadę guwernera w rodzinie jej wuja. Choć Louis odwzajemnia jej uczucie, ambicja i świadomość dzielącej ich przepaści majątkowej, nie pozwalają mu się do tego przyznać.

 

 

Kilka lat temu, dowiedziałam się, że są takie autorki jak siostry Bronte, które tworzyły w dziewiętnastym wieku. Obiecałam sobie wtedy, że przeczytam ich wszystkie książki. Przez ten czas udało mi się poznać z dwiema. Ostatnio, sięgnęłam po swoją trzecią książkę sióstr Bronte. Tym razem wypadło na Charlotte Bronte, która jest najbardziej znana z napisania „Dziwnych losów Jane Eyre”. Przeczytałam książkę pod tytułem „Shirley”.

Gdy zabierałam się za czytanie książki „Shirley”, to nie oczekiwałam od niej, że będzie to łatwa i pełna akcji lektura. Wiedziałam, że pochłonięcie ponad sześćsetstronicowej książki trochę czasu mi zajmie. Nie jest też napisana językiem, do którego przywykłam, więc musiałam odrobinę bardziej się skupić, aby zrozumieć o czym czytam. Historia toczy się dosyć wolno przedstawiając losy i problemy bohaterów.

„Shirley” to niesamowita lektura pod tym względem, że czytając tę historię przenosiłam się do dziewiętnastowiecznego świata bohaterów, których losy śledziłam z niemałym zaangażowaniem. Byłam ciekawa, co się stanie i do jakich wniosków dojdę po skończonej lekturze. Jestem zadowolona z przeczytania kolejnej książki jednej z sióstr Bronte i mam w planach kontynuować poznawanie ich twórczości.

Ocena 5/6 

7 komentarzy:

  1. Chętnie kiedyś przeczytam. Twórczość sióstr Brontë jest fascynująca. Mam w temacie trochę do nadrobienia, ale uwielbiam np. "Wichrowe Wzgórza" Emily Brontë. Choć niektórzy badacze uważają, że autorką wszystkich dzieł sióstr Brontë była tylko najstarsza z nich: Charlotte. Podobno możliwe, że przypisała autorstwo kilku swoich powieści młodszym siostrom, aby zabezpieczyć ich egzystencję na wypadek śmierci ojca.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z sióstr Bronte to czytałam tylko Wichrowe wzgórza. Mam na półce i już bardzo długo czeka książka "Dziwne losy Jane Eyre", a "Shirley" też kiedyś chciałam przeczytać i myślę, że na nowo powinnam ją wpisać na listę do przeczytania ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam serdecznie ♡
    Niestety nie znam, ale bardzo chętnie poznam tę książkę bliżej. Zapowiada się wspaniałe czytanie :) Świetna recenzja :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  4. To jedna z moich ulubionych powieści :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem bardzo ciekawa tej książki. Przeczytam ją na pewno. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Warto poznać twórczość sióstr. Ta książka jeszcze przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  7. "Wichrowe Wzgórza" i "Dziwne losy Jane Eyre" sprawiły, że miałam ogromny apetyt na biografię sióstr Bronte - chyba muszę nadrobić zaległości, jak się okazuje - również w kwestii powieści "Shirley". Dzięki!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!!