niedziela, 15 listopada 2020

Psychiatrzy. Sekrety polskich gabinetów - Ewa Pągowska

Psychiatria przez lata była uznawana za czarną owcę medycyny. Wciąż zresztą budzi wiele kontrowersji, a osoby z zaburzeniami psychicznymi mierzą się z krzywdzącymi stereotypami. Ewa Pągowska szczerze i bez tabu rozmawia z psychiatrami o tym, jak wyglądają kulisy pracy w ich zawodzie i jaka jest naprawdę kondycja psychiczna Polaków. Podejmuje między innymi tematy związane z depresją, schizofrenią, a także leczeniem dzieci i młodzieży. Pyta o to, jakie konsekwencje dla naszego zdrowia mentalnego będzie mieć doświadczenie pandemii. Nie unika trudnych tematów, takich jak psychiatria sądowa, psychopatia czy zaburzenia seksualne. Pyta o stosowanie elektrowstrząsów i psychodelików w leczeniu pacjentów. Sprawdza, ile prawdy jest w historiach o złych warunkach panujących w szpitalach i faszerowaniu dzieci lekami bez zgody rodziców. 

Bardzo lubię czytać książki przedstawiające realia pracy lekarzy, policjantów, strażaków i innych specjalistów. Nic więc dziwnego, że w momencie zobaczenia zapowiedzi książki „Psychiatrzy. Sekrety polskich gabinetów” wiedziałam, że będzie to pozycja, którą na pewno przeczytam. Byłam ciekawa czy mnie czymś zaskoczy. Byłam pewna, że dowiem się z niej, jak naprawdę wygląda praca psychiatrów w Polsce i z jakimi problemami Polacy zgładzają się do nich.

Do czytania książki „Psychiatrzy. Sekrety polskich gabinetów”” zabrałam się z wielkim zainteresowaniem. Znalazłam w niej kilkanaście wywiadów ze specjalistami z całej Polski. Każdy rozdział to oddzielna rozmowa na inny temat. Wśród nich znajdziemy rozmowy o problemach z jakimi stykają się dorośli, dzieci, młodzież, osoby z zaburzeniami osobowości. Ta książka jest wypełniona wiedzą, która nie jest popularna. Wydaje mi się, że mało osób interesuje się psychiatrią, gdyż w naszym społeczeństwie krąży jeszcze dużo mitów na temat tej dziedziny nauki.

Książka „Psychiatrzy. Sekrety polskich gabinetów”” nie zaskoczyła mnie. Znalazłam w niej kilka nowych dla mnie rzeczy, więc sprawiła, że się czegoś nauczyłam. Jednak było w niej też sporo rzeczy, których albo się domyślałam, albo już wiedziałam. Ale nie było to też moje pierwsze bliższe spotkanie z zaburzeniami czy też chorobami psychicznymi. Najbardziej zaciekawił mnie rozdział dotyczący tego co się dzieje z osobami po pobycie w szpitalu psychiatrycznym. Nie miałam pojęcia, że istnieją takie drogi. Ta książka porusza tyle tematów, że myślę, iż większość czytelników znajdzie dla siebie coś ciekawego i nowego.

Ocena 4,5/6

5 komentarzy:

  1. Jako psycholog jestem ciekawa tej lektury. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. To mogłaby być ciekawa lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie to zupełnie nieznany obszar, więc chętnie zajrzę do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wydaje mi się, że to bardzo ciekawa lektura, ale nie jestem chyba tak wielką fanką zawodu, żeby czytać o nim książki. Chociaż może kiedyś, przez ciekawość, nie mówię nie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Raczej nie czytam tego typu książek, ale od czasu do czasu zdarzy mi się po jakąś sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!!