czwartek, 15 października 2020

Rok 1984 - George Orwell, Fido Nesti

Londyn w powieści jest ponurym miastem w totalitarnym stanie Oceanii, gdzie Wielki Brat zawsze patrzy, a Policja Myśli praktycznie potrafi czytać w myślach. Winston Smith znalazł się w poważnym niebezpieczeństwie z tego prostego powodu, że jego pamięć wciąż funkcjonuje. Wciągnięty w zakazany romans, znajduje odwagę, by dołączyć do tajnej organizacji rewolucyjnej zwanej Bractwem, której celem jest zniszczenie Partii. Wraz ze swoją ukochaną Julią ryzykuje życiem w śmiertelnym pojedynku z obecnymi mocami. Dzięki sugestywnej, wciągającej adaptacji Fido Nestiego, wizja dystopijnego arcydzieła George'a Orwella zapewnia nową perspektywę dla długoletnich fanów, ale jest także doskonałym punktem wyjścia zarówno dla młodych czytelników, jak i dorosłych, którzy jeszcze nie odkryli tej kultowej historii, nadal tak wstrząsająco aktualnej. 
 

Czasami mam wrażenie, że moja lista książek do przeczytania nie ma końca. Gdy zniknie z niej jakaś pozycja, to za chwilę pojawia się kilka nowych. Doba niestety cały czas ma tylko dwadzieścia cztery godziny, więc zapewne nigdy nie uda mi się przeczytać wszystkich książek, które bym chciała. Na mojej liście od długiego czasu znajdowała się książką „Rok 1984”. Słyszałam o niej dużo, jednak nie wiedziałam o czym dokładnie opowiada. Znalazłam sposób na szybkie poznanie tej historii. Sięgnęłam po powieść graficzną.

Powieść w postaci graficznej to mój nowy sposób na poznanie jakieś popularnej historii w szybszy sposób. Taka powieść pozwala na o wiele szybsze poznanie historii niż standardowa książka. Dzięki niej już wiem o czym opowiada „Rok 1984” i jestem przerażona. Wydaje mi się, że książka może jeszcze bardziej przerażać wizją wykreowanego świata niż komiks, więc cieszę się, że poznałam tę historię w taki sposób.

Powieść graficzną „Rok 1984” czyta się bardzo szybko. Potrafi wywołać emocje. Myślę, że historia zostanie na długo w mojej głowie, więc nie będę musiała ponownie jej czytać. Komiks stworzony przez Fido Nesti ma, jak dla mnie, jedną wadę. Za dużo razy czarny tekst został umieszczony na ciemnym tle, co utrudniało mi czytanie. Musiałam trochę kombinować, bardziej się przyglądać, aby rozczytać napisy. Oprócz tego uważam, że komiks nie ma innych wad i warto poznać tę historię w tej postaci. Nawet jak już się zna oryginał.

Ocena 5/6
Wydawnictwo Jaguar

4 komentarze:

  1. Sama historia bardzo mnie ciekawi, natomiast forma przekazu do mnie nie przemawia. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowne wydanie, jestem nim zachwycona :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Koniecznie muszę na nią zapolować ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem bardzo ciekawa, na ile powyższa powieść graficzna trzyma się oryginału, a na ile pomysłową adaptacją, wykorzystującą komiks do trafienia do młodszych czytelników. Zdecydowanie must have!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!!