wtorek, 8 lutego 2022

Straszliwe młode damy i inne osobliwe historie - Kelly Barnhill

Nagrodzona Medalem Johna Newbery’ego za wybitny wkład w amerykańską literaturę dziecięcą pisarka tym razem postanowiła oczarować dorosłych czytelników. Straszliwe młode damy i inne osobliwe historie to dziewięć – miejscami nieco surrealistycznych, skrzących się humorem, przepełnionych magią i niesamowitością, napisanych pięknym językiem – mrocznych, baśniowych opowieści o kobietach, w tym nagrodzona World Fantasy Award nowela Magiczne dziecko. Moc tych opowieści tkwi w ponadczasowych, uniwersalnych tematach, takich jak miłość, śmierć, władza, zazdrość, żal czy nadzieja, którym amerykańska pisarka z lekkością i finezją godną mistrza dodaje fantastycznego sznytu. Kogo pokocha elegancka i piękna, świeżo owdowiała pani Sorensen, którą lubieżnymi spojrzeniami pożerają wszyscy mężczyźni, włącznie z wielebnym Laurencem? Dlaczego Angela choć tak bliska, jest Johnowi tak odległa? Czy wyobraźnia ma swoje granice? 

Rzadko sięgam po opowiadania. Coś musi mnie w nich szczególnego zaciekawić, abym po nie sięgnęłam. Do tej pory nie czytałam książek Kelly Barnhill, ale słyszałam o nich dobre słowa. Zapowiedź jej najnowszej książki, czyli zbioru opowiadań o tytule „Straszliwe młode damy i inne osobliwe historie”, bardzo mnie zaciekawił. Na tyle, że postanowiłam po nią sięgnąć. Miałam wrażenie, że będzie to ciekawa przygoda.

Do czytania książki „Straszliwe młode damy i inne osobliwe historie” podeszłam z podekscytowaniem. Zapowiedź magicznych i baśniowych opowieści dawało mi nadzieję na fantastyczną przygodę. Pierwsze opowiadanie przeczytałam bardzo szybko. Zaskoczyło mnie, nie do końca tego się spodziewałam. Jednak byłam ciekawa z czym spotkam się dalej. Kolejne opowiadania czytało mi się równie lekko i szybko. Po przeczytaniu wszystkich towarzyszyło mi dziwne uczucie. Nie do końca wiedziałam co sądzić o przeczytanych opowiadaniach. Czytało mi się je naprawdę dobrze, jednak nie do końca trafiły do mnie. Niektóre po prostu przeczytałam i chwilę później o nich zapomniałam.

„Straszliwe młode damy i inne osobliwe historię” to zbiór dziewięciu opowiadań autorki, która do tej pory kojarzyła mi się z książkami dla dzieci. Są to surrealistyczne historie pełne metafor, które nie do końca zrozumiałam.  Książkę czytało mi łatwo, lecz spodziewałam się, że mnie zachwyci, a niestety tak się nie stało. Jestem pewna, że niektórym bardziej spodobają się te historie i odnajdą ich głębszy sens.

Wydawnictwo Literackie

9 komentarzy:

  1. Jestem ciekawa tych wspomnianych metafor. Nietuzinkowa okładka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda ciekawie, ale nie wiem czy to książka w moim stylu :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Tego rodzaju opowiadania chętnie będę podczytywała pomiędzy pełnowymiarowymmi powieściami.

    OdpowiedzUsuń
  4. Też bym chętnie poczytał - o tej książce jest głośno i na własnej skórze czytelniczej - chętnie bym chciał sprawdzić, jak lektura może wypaść. Poza tym lubię formę opowiadań :-) . Pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno niedługo zamówię swój egzemplarz :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Widziałam zapowiedź i jakoś nie zainteresowała mnie ta ksiażka. Twoja opinia to zmieniła.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dużo dobrego słyszałam o tej książce. Mam nadzieję, że ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że opowiadania są zbyt krótkie, by można było je zapamiętać na dłużej. Nie ma czasu na poznanie i zżycie się z bohaterami, więc nawet jeśli historia jest ciekawa, to pozostawia potem po sobie jakąś pustkę...

    OdpowiedzUsuń
  9. Chyba bym się z tą książką nie odnalazła ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!!